Dokázat milovat Boha přes bídu druhého je ještě nesnadnější, než ho milovat přes vlastní utrpení.
Jsou tři druhy bolesti. Bolest neužitečná (ponižující). Bolest odčiňující vinu. Bolest vykupující (tato je výsadou nevinných).
Každé umělecké dílo opěvuje nutnost.
Lítost nad sebou samým nepatří k nejhoršímu neštěstí. Klesneme-li pod určitou úroveň neštěstí, lítost se změní v odpor k sobě i druhému.
Na moci je strašné to, co je v ní neomezeného. Je to strašné pro tyrana, protože ten z toho ztrácí rozum, ale je to strašné i pro otroka.
Neštěstí je zlo, ale bolest může být dobrem.
Pouze dobro je bez rozporu, ale oslňuje. Duch může spočinout pohledem jen na rozporu osvětleném dobrem.
Poznání naší bídy je tím jediným, co není bídné.
Prací se člověk stává hmotou jako Kristus eucharistií. Práce je jako smrt.
Pythagorejci: protože jsme v místě trestu, buďme trestáni.
Rozdrobit člověku čas je největší zlo, jaké mu lze způsobit.
Rozličné prostředky, jichž používá duše, aby se skryla, protože se stydí být nahá. Snění. Tělesná uspokojení (i ta elementární a oprávněná) atd.
Smrt je to nejcennější, co bylo člověku dáno. Proto je velkou bezbožností ji špatně využívat. Špatně umírat, špatně zabíjet.
Styk se silou hypnotizuje; hrouží nás do snu. Sami máme snášet sílu bděle a bděle s ní zacházet - ale pozor: neboť spánek má různé stránky a k těm patří také iluze neobyčejné jasnozřivosti, která není bděním.
Svět je text s mnoha významy a od jednoho významu k druhému přecházíme s vynaložením nějaké práce.
Válka a erós jsou dva zdroje iluze a lži mezi lidmi (jejich směsice je největší nečistota).
Válka je snaha o vnucení jiného čtení vjemů, je to působení na obraznost druhých.
Ve válce je třeba číst nadpřirozené pravdy, které se týkají zla.